ما جزو کشورهایی هستیم که تولید بالایی در حوزه بنزین داریم. به طوری که روزانه 240 میلیون لیتر روزانه تولید میکنیم. در منطقه کشوری را نداریم که تا این اندازه ظرفیت تولید داشته باشد. ظرفیت تولید گاز کشور در حدود 1 میلیارد و 150 میلیون متر مکعب است. هیچ کشوری نمی تواند چنین حجمی را تولید کند. با توجه به این آمار و ارقام باید ببینیم که چه عواملی ما را در آستانه تبدیل شدن به یک واردکننده بنزین قرار داده است.
طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل 116 میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته 13.5 میلیون لیتر در روز افزایش داشت. طبق محاسبات، ناترازی 13.5 میلیون لیتری بنزین، سالانه حدود 3 میلیارد دلار به کشور عدمالنفع وارد میکند.
در این شرایط، کارشناسان لزوم اتخاذ سیاستهایی در راستای حل مشکل ناترازی بنزین را مطرح میکنند. به زعم آنان، بهینه سازی مصرف باید با جدیت در دستور کار قرار بگیرد. همچنین باید برای اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل که یکی از مهم ترین عوامل موثر بر ناترازی بنزین در کشور به شمار میروند، چاره ای بیندیشیم.
خودروهای داخلی ما را در مرز تبدیل شدن به واردکننده بنزین قرار داده اند
نظرات مجید ناصری نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در ادامه در خصوص مشکل ناترازی بنزین و لزوم چاره اندیشی برای آن در ادامه میخوانید.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: به زعم کارشناسان و مسئولان امر، اینکه میانگین مصرف بنزین در کشورمان در سال 1400 حدود 82 میلیون لیتر در روز بود و سال بعد میزان مصرف به 95 میلیون لیتر رسید و در سال 1402، رکورد مصرف 120 لیتر در روز را شکستیم، نیاز به تأمل دارد. باید بررسی دقیقی داشته باشیم که این افزایش مصرف چرا اتفاق افتاده است و چه طور میتوانیم آن را کنترل کنیم.
ناصری نژاد با اشاره به این موضوع که مصرف بالای خودروها در کشور عامل مهمی در ناترازی بنزین است، تصریح کرد: خودروهای تولید داخل فناوری بالایی ندارند و مصرف شان از استاندارد جهانی بالاتر است، این باعث شده است که میزان مصرف بالایی داشته باشند و بر مشکل ناترازی بنزین اضافه کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اصلاح کیفیت خودروهای داخلی و اعمال چاره اندیشیهای دیگر در این زمینه یک ضرورت اساسی است. باید ببینیم با چه هزینه ای به تولید خودرو در داخل کشور میپردازیم. آیا این خودروها به لحاظ آلایندگی و مصرف بنزین به صرفه هستند یا خیر.
وی ادامه داد: واقعیت این است که امروز خودروهای ساخت داخل با مصرف بالایی که دارند، به لحاظ اقتصادی برایمان مشکل ساز شده اند و ما را در آستانه تبدیل شدن به یک واردکننده بنزین قرار داده اند. باید سیاست گذاریهای صحیح و عاجلی در این زمینه داشته باشیم تا از بروز مشکلات جدی در آینده نزدیک جلوگیری کنیم.
7 میلیون خودروی فرسوده در کشور در ناترازی بنزین نقش دارند
وی در ادامه گفت: علاوه بر مصرف بالای خودروهای صفر کیلومتر باید به خودروهای فرسوده در کشور اشاره کرد. گفته میشود حدود 6 الی 7 میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که مصرف بالایی دارند و سهمی در بروز ناترازی بنزین در کشور ایفا میکنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: خودروهای فرسوده مشکلات زیادی دارند و دردسرهایی برای کشور ایجاد میکنند. یکی از مشکلات مهم این خودروها علاوه بر خطرات جانی و مالی که برای مردم دارند، مصرف بالای آنهاست.
ناصری نژاد گفت: در کشور ما مسائل به هم تنیده است و زنجیره وار به یکدیگر وصل هستند. ما جزو کشورهای مستقل جهان به شمار میرویم و در مقابل دیگران موضع داریم و میخواهیم در مقابل کشوری مانند آمریکا مستقل عمل کنیم. اگر نتوانیم مشکل ناترازی بنزین را در کشور حل کنیم، مجبوریم برای تأمین این کالای استراتژیک از دیگران کمک بگیریم که زیبنده کشور نیست و ما را با مشکلاتی روبرو میکند.
وی ادامه داد: همواره در کمیسیون انرژی مجلس در خصوص لزوم حل و فصل موضوع بنزین صحبت کرده ایم. به ویژه در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که تحریمهای شدیدی اعمال شد، با مشکل جدی روبرو شدیم و به اجبار از پتروشیمیها برای تولید بنزین استفاده کردیم و دیدیم که چه مشکلاتی برای کشور ایجاد شد.
اقدام برای تنوع سوختی و تکیه بر توسعه ظرفیت خودروهای با سوخت دوم
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: امکانات و مزیتهای خوبی در حوزه انرژی داریم و با سیاست گذاریهای صحیح میتوانیم موضوع بنزین را در کشور حل و فصل کنیم. در دولت قبلی به این موضوع توجه جدی نشد، نباید اجازه دهیم این غفلت در دولت فعلی ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: موضوع بنزین در کشور یک عزم جدی میطلبد و قابل حل است. ما با مشکل لاینحلی در حوزه بنزین مواجه نیستیم. اما باید در حوزه خودروها به خصوص در زمینه رسیدن به استاندارد مصرف جهانی بنزین در خودروهای تولیدی و اسقاط سریع تر خودروهای فرسوده اقدامات سریع، دقیق و جدی ای داشته باشیم. افزایش ظرفیت پالایشی کشور نیز باید در دستور کار باشد. در زمینه تنوع سوختی و تکیه بر توسعه ظرفیت خودروهای با سوخت دوم باید اقدام شود و خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل حتما باید دوگانه سوز هیبریدی یا CNG باشد.
ناصری نژاد گفت: پالایشگاههای کشور را میتوانیم از طریق فناوریهای روز و حتی با دانش داخلی به روز کنیم. این اقدام در حل و فصل موضوع ناترازی بنزین به ما کمک خواهد کرد.
نظر شما